Flyvske tanker

ADHD smitter ikke - det gør tabu.

ADHD og uddannelse – kan man have begge dele?

Når du har ADHD har du ofte svært ved at sidde stille i længere tid ad gangen. Du har svært ved at koncentrere dig, svært ved at vente på tur og svært ved at sortere og prioritere hvad der er vigtigt og hvad der ikke er. Når du går i skole skal du sidde stille i længere tid ad gangen. Du skal koncentrere dig, og række hånden op og vente på at det bliver din tur. Du skal også helst kunne sortere og prioritere i hvad der er vigtigt og hvad der ikke er – f.eks i en tekst. Når du går i skole skal du faktisk kunne mange ting som kan være svært hvis du har ADHD. Men betyder det så at du ikke kan have en god uddannelse hvis du har ADHD? Selvfølgelig kan du det! Du kan sagtens få en god uddannelse, også lige præcis den uddannelse du går og drømmer om – og du kan sagtens gennemføre med gode karakterer. Det kræver bare lidt ekstra når du har ADHD, men det er ikke umuligt! Motivation, viljestyrke, evner, interesse og lyst – uanset om du har ADHD eller ej er disse begreber vigtige i forhold til at skulle vælge uddannelse. De er måske bare særligt vigtige når man har ADHD.

Man kan hvad man vil – også når man har ADHD

I går var jeg til optagelsessamtale på læreruddannelsen. Inden jeg tog af sted var jeg ret nervøs. Ikke nervøs fordi jeg var i tvivl om hvorvidt jeg rent fagligt er dygtig nok. Det ved jeg, jeg er. Jeg har måske aldrig været særlig god til matematik eller de naturfaglige fag, men lige pånær disse har jeg altid været en faglig dygtig pige. I folkeskolen, på HF og på pædagogseminariet var det aldrig det faglige, der gjorde mig nervøs. Det, der gjorde mig nervøs i går, var det samme som altid – ville jeg kunne holde fokus? Ville jeg hyperfokusere – eller knap nok kunne koncentrere mig? Hvad med min “lydfølsomhed” – ville den drille helt vildt eller være “til at leve med”? Jeg kunne blive ved, men gør det ikke – for som du måske allerede kan se var det der gjorde mig nervøs mine vanskeligheder (som du kan læse om her). Dem har jeg altid haft, men for første gang vidste jeg hvad de skyldes – og det er jeg glad for. Ikke fordi de i går fyldte mindre, men fordi at jeg så f.eks kunne sørge for at få alt unødigt “ud af hovedet” inden – altså skrive tanker eller ting jeg skulle huske at gøre bagefter ned, i stedet for at lade dem fylde imens. Og jeg havde en forklaring på hvorfor jeg har disse vanskeligheder, modsat tidligere hvor negative tanker og tysk-gloser fløj rundt i et stort virvar.

En nødvendig og tiltrængt succes-historie

Jeg gik derfra nærmest høj af glæde – altså fra optagelsessamtalen i går. Der var ingen grund til at være nervøs, og jeg havde virkelig en god fornemmelse efterfølgende. Ganske kort beskrevet bestod denne her optagelsessamtale af 2 interviews på 15 minutter – med 15 minutters forberedelse til hver. Under begge interviews bliver du vurderet ud fra seks forskellige parametre. Motivation, analytisk formåen, personlig integritet og samarbejde, kommunikationsevne, etisk formåen og faglig tekstforståelse og teksthåndtering. Disse udløser hver især en mængde point og får du mellem 30 og 42 point er du adgangsberettiget (altså med “i puljen” om en plads). Hvis du har lyst kan du læse en lidt mere dybdegående beskrivelse her: http://nylaereruddannelse.nu/optagelsessamtalen/. Ved det første interview skulle jeg analysere en case, og det var helt klart også her jeg kunne og skulle vise hvem jeg er som person. Allerede da jeg fik casen smilte jeg, den handlede nemlig om to elever fra 8. klasse – med ADHD! Det var jo næsten for godt til at være sandt – jeg kunne jo virkelig trække på egne erfaringer her, både i forhold det faglige (pga. pædagoguddannelsen), men også rent personligt. Den underviser som skulle bedømme mig var også bare skide sød, og jeg følte mig både respekteret og dygtig – jeg tror vi begge ærgrede os over den korte tid wink Ved det næste interview skulle jeg analysere en tekst, eller rettere sagt en artikel og her var det altså det rent faglige, og mine evner til at analysere jeg blev bedømt på. Det synes jeg egentlig også altid jeg har været okay til, og teksten jeg skulle analysere var super spændende. Derudover kunne jeg faktisk trække på “en tekst” jeg selv har skrevet – “Gal eller normal? Hvor går grænsen?“. Teksten handlede nemlig mere eller mindre om vigtigheden i at være åben for nye erfaringer og viden, og faren ved at være for snæversynet. Den hed “Dømmer jeg – eller er jeg vågen” og det er klart en tekst jeg vil forsøge at finde og læse hele artiklen og ikke bare det uddrag jeg fik. Det hele var simpelthen som “syet til mig” – og ved du hvad? Jeg fik 33 point! Jeg havde virkelig brug for den her succes-historie, og chancerne for at jeg kommer ind er store. Jeg ved selvfølgelig først med 100% sikkerhed om jeg er optaget sidst i juli – men jeg tør tro på det lykkes. Og jeg tør tro på at jeg blive en skide dygtig lærer wink

Men hvorfor lige skolelærer?

Normalt drømmer små piger om at blive prinsesser, supermodel eller filmstjerner når de bliver store. Det gjorde jeg bare ikke. Mine drømme handlede altid om at hjælpe andre, give noget til et andet menneske, at være noget godt for andre. Og drømmen om at blive lærer var der egentlig allerede i folkeskolen, og at jeg ikke bare forfulgte den efter HF kan ærgre mig. Det ærgrer mig ikke at jeg har fået 5. semester på pædagoguddannelsen – jeg har fået så meget uvurderlig, vigtig, for ikke at sige nyttig viden. Men det ærgrer mig at jeg kunne have færdiguddannet lærer om cirka et år – hvis jeg vel at mærke var gået i gang lige efter min studenter-eksamen. Der er flere grunde til hvorfor det lige er skolelærer – og med tiden er der kommet flere til. Jeg havde selv en klasselærer, som var langt mere end bare en lærer! Og hun har helt klart også været en inspiration. Jeg vil gerne være dansk, historie og samfundsfags-lærer for udskoling. Disse fag har altid interesseret mig meget – ligeledes har aldersgruppen. Men ligesom min gamle klasselærer vil jeg være langt mere end bare en lærer. Min ADHD giver mig måske nok nogle udfordringer, men jeg synes helt klart også den giver nogle styrker! Jeg ved om nogen hvordan det er at have ADHD, og da jeg højst sandsynligt vil møde unge med diagnosen, kan jeg jo virkelig sætte mig ind i deres tankegange, handlemønstre og vanskeligheder. Efterskole-lærer eller lærer i en special-klasse er helt klart også “drømme-jobs”. Og det er endnu en grund til at jeg virkelig har et højt ønske om at blive optaget og uddannet – jeg har nemlig så mange “drømme-jobs” inden for branchen.

ADHD og uddannelse – ikke nødvendigvis nemt, men heller ikke umuligt!

At have ADHD betyder altså ikke at du ikke KAN tage en uddannelse, men det betyder at det højst sandsynligt kræver en del ekstra af dig. Der findes en række hjælpemidler eller støtte man kan søge når man har ADHD og gerne vil tage en uddannelse. Disse hjælpemidler kan nogen måske se som “unfair”, jeg har i hvert fald selv hørt et par negativt ladet kommentarer. Det kan gøre nas at få disse her mere eller mindre spydige kommentarer. Jeg har nogen gange fyret en ligeså provokerende bemærkning af: “Skal vi bytte?”. Det vil de færreste, og denne her mere eller mindre provokerende kommentar for da også gerne folk til at tænke lidt ekstra over situationen. Disse hjælpemidler er jo i princippet nogle man helst ville undvære, ikke? Udover dem jeg har nævnt herunder, kan du måske være i den heldige situation at dine undervisere gerne vil “gøre det ekstra” for dig som elev.

Det kan blandt andet være at din underviser vil/kan:

  • holde små pauser eller give mulighed for, at den studerende kan holde pause – selvfølgelig fordi at du som ADHD’er kan have svært ved både at holde fokus og sidde stille i længere tid ad gangen.
  • helt grundlæggende have forståelse for den studerende – du forsøger at holde fokus, og det er ikke udtryk for at du keder dig, hvis jeg/man i en kortere periode ikke følger med i undervisningen.
  • give påmindelser om skemaændringer – især de meget pludselige kan være svære at håndtere, og jo før man kan få besked des bedre.

ADHD og uddannelse – særlig støtte

  • Specialpædagogisk støtte (SPS): SPS skal sikre, at elever og studerende med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. SPS kan fx være særligt tilrettelagte undervisningsforløb, hjælpemidler og instruktion i brug heraf, særligt udformede undervisningsmaterialer, personlig assistance og sekretærhjælp, særlige vilkår for og arbejdsformer under prøver og eksaminer. Det er Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, der administrerer de specialpædagogiske støtteordninger til uddannelser på det statsfinansierede område.  Der er oprettet en særlig hjemmeside, hvor du kan læse mere om de forskellige muligheder www.spsu.dk. Støtteordningerne findes i forskellige lovgivninger i forhold til de forskellige uddannelsesområder (kilde: http://adhd.dk/generelle-tekster/social-indsats/hjaelp-under-uddannelse/)

  • Økonomisk støtte – handicaptillæg til SU: Har du pga. ADHD en varig psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, der giver betydelige begrænsninger i din mulighed for at have erhvervsarbejde ved siden af din uddannelse, altså have et studenterjob, kan du søge et tillæg til SU, når du læser på en videregående uddannelse. Tillægget kompenserer for den manglende mulighed for at have en indtægt ved siden af SU. Det hedder derfor “handicaptillæg”. Handicaptillægget svarer til den indkomst, som andre studerende kan have ved siden af SU’en. Der er desuden mulighed for at søge støtte til særlige udgifter, såsom undervisningsmaterialer, hjælpemidler m.m. efter beskæftigelseslovens § 76 (kilde: http://adhd.dk/generelle-tekster/social-indsats/hjaelp-under-uddannelse/)

 

8 Kommentarer

  1. Spændende læsning og interessant emne du tager op. Keep it up! :D

  2. Så ADHD kan få præcis de samme ydelser som skizofreni, aspergers, borderline etc, påtrods af at ADHD’ere kun har en brøkdel af de problemer de andre spektrumer har under uddannelse? Oven i hatten er i også så heldige at I kan medicere jer for mange af de problemer i har, så i snildt kan fungere som et normalt mennekse. Skal ADHD uddannelses støtten nedsættes eller skal de andre have mere? Hvis det stod til mig skulle alle med ADHD der søgte handicaptillæg få et fint lille stykke papir tilbage, hvori SU styrelsen pænt siger tak for det billige grin og henviser til noget af alt den medicin der kan hjælpe jer gennem studie og job.

    • “Har du pga. ADHD en varig psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, der giver betydelige begrænsninger i din mulighed for at have erhvervsarbejde ved siden af din uddannelse” – Anders det er ikke nødvendigvis alle der ka få handicap-SU, men for nogen kan ADHD’en fylde så meget at det kan være svært at passe et studie-job ved siden af studierne. Medicinen fjerner altså ikke ADHD.

  3. Jeg er rigtig glad for din hjemmeside/blog og har nu læst mange af dine opslag selvom jeg først fornylig har fundet den :)

    TIl Anders eller andre der tænker sådan, selvom du har det sværere end andre mennesker er der ingen grund til at ønske dem det dårligt. Det er da trist hvis du ikke synes du får nok hjælp, men hvad gavner det dig at nogle mennesker med ADHD, som har brug for hjælp eller støtte, ikke får det?

    • Tusind tak for den søde kommentar nawemNaiomi ❤ er rigtig glad for at du kan lide mine skriverier – lover dig der snart kommer mange flere opslag ;) måske du allerede følger med på facebook-siden (facebook.com/flyvsketanker) eller bloglovin.com/flyvsketanker ? Det er du i hvert fald hjertelig velkommen til <3
      Der vil desværre altid være mennesker (jeg vil ikke hænge nogle specifikke ud) som vil have fordomme og modstand overfor diagnosen, og som måske ikke har den samme viden som andre – ADHD kan nemlig være meget mere “inviladerende” end hvad man ellers tror. Jeg er i hvert fald ikke flov over at skulle have handicap SU eller SPS, jeg ville hellere undvære, men den hjælp gør at jeg kan få det fulde ud af min uddannelse og dermed give endnu mere tilbage til samfundet :-)

  4. Jeg er desværre blevet smidt ud af min uddannelse grundet min adhd, og jeg føler mig så lige gyldig… jeg ville uddanne mig maler og havde bestået mit grundforløb med et fint 10 tal. Men som de fleste uheldigt nok kom jeg i skole praktik, da lærepladser nærmest er umuligt.. jeg kom i skole praktik og det gik jo enlig meget godt, men jeg vidste også at i skole perioden ville jeg nok få brug for en mentor, hvilket man faktisk er berettet til når man har adhd. Så jeg søgte via skole praktikken også kaldet Euc, og jeg blev kaldt til et møde og jeg havde min mor med som støtte og bisidder, også fik jeg bare den største sviner! Hvorfor jeg havde valgt den her uddannelse, og de kunne ikke se mig gennemføre den her uddannelse, på nomeret tid, og de var lige glade med at jeg havde fået 10, og det var ærgeligt jeg var nået så langt,så… jeg blev bedt om at pakke mine ting også skulle jeg ikke møde op igen.. og de mente jo uden at blinke med øjet at folk som har gået i special klasse hele livet, som regl ikke vil få nogen uddannelse. Og nu sidder jeg som 22årig og føler jeg intet er værd, og jeg ved ikke hvad jeg så skal med mit liv, jeg gik ind i malerfaget med liv og sjæl! og jeg fik ikke en jordisk chance! jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? jeg føler mig soteret fra og jeg føler at jeg ikke må være en del af samfundet!! men at man direkte bliver holdt uden for pga en diagnose? jeg er blevet traumatiseret af det og er blevet mere syg på en måde, jeg græder næsten hver dag over det og kan ikke finde den vej jeg gerne vil gå, jeg har selvmords tanker ind imellem, og føler en kæmpe skyld! over alt det her.. jeg prøver at tænke over andre uddannelses muligheder.. men jeg ved ikke hvad der ville være godt for netop mig.. for på en måde tør jeg simpelthen ikke tage chancen, da jeg frygter endnu et nederlag… jeg håber der er nogen der ville være lyttende i den her tråd.. for det her er et slags råb om hjælp! På forhånd tak fordi i læste min historie. Mvh Josefine akselsen.

    • Hej Josefine.
      Hvor er jeg “glad” for du skriver, glad i gåseøjne – for jeg er rigtig ked af at høre at du har det sådan :(
      Du må ikke se dig selv som et nederlag! Jeg er 23 år og har indtil videre som det ser ud lige nu 2 påbegyndte videregående uddannelser. Den ene manglede jeg et år fra at være færdig med, den anden det meste godt nok. Begge gange har jeg været nødt til at sygemelde mig og stoppe. Den skole var tydeligvis ikke gearet til en med ADHD og dermed ikke den rigtige for dig. Det bliver ikke let, men du skal nok finde den skole og uddannelse som er helt rigtig for dig! Men uanset hvad er du altid velkommen til at skrive <3

Har du lyst til at dele dine tanker?

© 2017 Flyvske tanker

Tema af Anders NorenOp ↑